Beleidsdoel C: Het behartigen van de belangen van Haarlemmermeer buiten de gemeentegrenzen en het versterken van de bestuurlijke samenwerking.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Haarlemmermeer richt de ogen en oren op de regio en het nationale speelveld.
Dit om de belangen van haar inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties te behartigen. Daarbij werken wij op onze primaire gemeentelijke taken steeds vaker samen met partijen en partners. Dit doen wij onder andere op de pijlers: economie, ruimte en sociaal.
Het gemeentebestuur wil voor inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties een gezaghebbende positie innemen in het publieke en bestuurlijke debat. Dat betekent een herkenbaar geluid, aansprekend verhaal én ontvankelijk zijn voor signalen van anderen. Met dat laatste verrijken wij het beleid en de uitvoering en daartoe zetten wij communicatie in als strategisch instrument. Indien nodig hebben wij (lobby)expertise in huis om proactief te handelen of snel te reageren.
Activiteiten
- Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden
- Het onderhouden van de stedenband(en)
- Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing
Toelichting
1. Het deelnemen aan bestuurlijke samenwerkingsverbanden
Haarlemmermeer ziet het belang van samenwerking om haar doelen te kunnen realiseren. Het bestuurlijk vertegenwoordigd zijn in samenwerkingsverbanden is een voorwaarde om de inbreng van Haarlemmermeer en de regio, waar wij deel van uitmaken, te waarborgen. Een goede afstemming tussen de agenda’s, de ambities, de samenwerkingsverbanden en de posities die wij willen en kunnen vervullen, is daarom van belang. Zo kunnen wij de effectiviteit van onze inzet verhogen.
Wij blijven actief in het AM, de Vervoerregio Amsterdam, MRA, de G40-stedennetwerk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
2. Het onderhouden van de stedenband
Sinds 1992 heeft de gemeente Haarlemmermeer een vriendschapsband met Cebu-City op de Filipijnen. Deze wordt, in opdracht van de gemeenteraad, vormgegeven door de Stichting Vriendschapsband Haarlemmermeer – Cebu. De belangrijkste doelstellingen zijn het uitwisselen van kennis en ervaring, het concreet ondersteunen bij maatschappelijke projecten in Cebu onder regie van lokale organisaties, het kweken van interesse voor elkaars cultuur en het bevorderen van contacten tussen scholen, bedrijven en lokale overheden. Het is de opdracht aan de stichting om de inwoners van Haarlemmermeer te informeren over de activiteiten. Dit gebeurt met regelmaat in de lokale krant en via de gemeentelijke nieuwskanalen. De vriendschapsband wordt iedere vijf jaar geëvalueerd.
3. Het ontplooien van activiteiten ten behoeve van Citymarketing
De Citymarketingvisie 2017-2020 is onder de noemer Promotie geïntegreerd in het nieuwe Toerisme, Evenementen en Promotiebeleid 2020-2025 (2020.0000380).
De focus ligt op de volgende doelgroepen: inwoners, regionale bezoekers, zakelijke bezoekers, internationale bezoekers en evenementenbezoekers. Promotie geeft direct uitvoering aan de beleidsdoelstellingen van het toerismebeleid. Wij zetten in op het aanbod aan vrijetijdsactiviteiten, evenementen, voorzieningen in de gemeente Haarlemmermeer, het bevorderen van de waterrecreatie, de beleving van de oude en nieuwe landschappen en de culturele, historische, architectonische parels van de gemeente.
Tabel 9 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Het behartigen van de belangen van Haarlemmermeer buiten de gemeentegrenzen en het versterken van de bestuurlijke samenwerking. | Baten | 0 | - | - | - | - | - |
Lasten | 629 | 868 | 894 | 894 | 894 | 894 | |
Saldo | -628 | -868 | -894 | -894 | -894 | -894 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Overig | -27 | - | - | - |
Totaal Lasten | -27 | - | - | - |