Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Onze dienstverlening gaan wij dereguleren, dat wil zeggen van minder regels voorzien. Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties. Een voorbeeld van een vereenvoudigd proces is de mogelijkheid om online, met DigiD, via de website, een paspoort of ID-kaart als vermist te laten registreren. Deze melding is dus niet meer afhankelijk van onze openingstijden en kan nu ook vanaf een vakantieadres, bijvoorbeeld bij diefstal van een paspoort, worden doorgevoerd. Door deze 24/7 registratiemogelijkheid wordt de kans op misbruik verkleind. In dit verband streven wij ook naar eenmalige opslag en meervoudig gebruik van gegevens. Waar het juridisch toegestaan en technisch mogelijk is, willen wij basisregistraties met elkaar verbinden en ontsluiten voor gebruik door inwoners, ondernemers en overheidsorganisaties.

De Basisregistratie Personen (BRP) is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen.

Daarnaast wordt de data uit de BRP verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.

Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, efficiënter te werken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving voor iedereen met een digitale kaart.

Door het verzamelen, beheren en ontsluiten van betrouwbare informatie met behulp van moderne technieken, ondersteunen en bevorderen wij de interactie en de transparantie. Hierbij werken wij professioneel (participatief/dienstverlenend) samen met alle belanghebbenden aan besluit- en beleidsvorming. Hiermee dragen wij bij aan het realiseren van de (digitale) randvoorwaarden voor onder andere de invoering van de Omgevingswet.

In de Omgevingswet worden de regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd zoals bestaande wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het streven is dat in 2024 alle beschikbare informatie, benodigd voor een ruimtelijk plan, met één klik op de kaart beschikbaar is.

Tabel 12 

Omschrijving

Bron

Meting

Streefwaarden/ prognose

2019

2020

2021

Percentage score inhoud BRP

Jaarlijkse zelfevaluatie

99,77

99,8

99,8

Percentage score processen BRP

Jaarlijkse zelfevaluatie

94,371

>90

>90

Percentage score processen BRP

Gecombineerde score met ENSIA

85,45

Percentage score reisdocumenten ingezetenen

Jaarlijkse zelfevaluatie

85,281

>90

>90

Percentage score reisdocumenten ingezetenen

Gecombineerde score met ENSIA

86,2

Percentage score reisdocumenten niet-ingezetenen

Jaarlijkse zelfevaluatie

93,071

>90

>90

Percentage score reisdocumenten niet-ingezetenen

Gecombineerde score met ENSIA

91,65

  1. Voor 2019 zijn voor een juist vergelijk met voorgaande jaren en de prognoses zowel de scores van de vragenlijsten zelfevaluaties Burgerzaken als de gecombineerde score met ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) opgenomen. Op het onderdeel reisdocumenten is, ondanks de aanpassingen naar aanleiding van de kanttekeningen 2018 de score relatief gezien laag. Dit is met name het gevolg van de wijzigingen in de reikwijdte en de vraagstelling bij de evaluatie 2019. De gesignaleerde aandachtspunten zijn opgepakt en grotendeels begin 2020 opgelost.

Activiteiten

  1. Het beheren van de Basis Registratie Personen (BRP) en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
  2. Het beheren van de registers burgerlijke stand.
  3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol.
  4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP
  5. Het actueel houden van de bestaande (Basis)registraties met een geografische component
  6. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet

Toelichting

1. Het beheren van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt, al dan niet in samenwerking met ketenpartners, een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Door het (intern) opleiden van een aantal medewerkers hebben we hiervoor de slagkracht vergroot.

Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en successen.

2. Het beheren van de registers burgerlijke stand

Medewerkers van burgerzaken worden door het college benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand en beëdigd door de rechter. Wij zijn belast met het opmaken van akten van geboorte (erkenning en naamkeuze), huwelijk en overlijden en het toevoegen van latere vermeldingen aan akten, zoals bijvoorbeeld beschikkingen van echtscheiding, naamswijziging of adoptie. Wij zorgen voor de toegankelijkheid van de gegevens door middel van verstrekken van uittreksels en afschriften. Akten van de burgerlijke stand vormen de basis van de gegevens in de BRP. Wij voltrekken huwelijken en partnerschapsregistraties en hebben de regie over alle zaken die te maken hebben met huwelijken en partnerschapsregistraties die door de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden voltrokken

3. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

Op basis van een met het Rijk en de gemeente Amsterdam gesloten convenant verzorgen wij tot 1 januari 2021 de exploitatie van genoemde balie en hebben hierover regelmatig afstemming met genoemde partijen.

Wij onderzoeken in samenspraak met de convenantpartijen of de balie blijvend in een behoefte voorziet en verantwoord kan worden geëxploiteerd. Op basis hiervan neemt het Rijk een besluit over de voortzetting van deze balie.

4. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie BRP

De afspraken met het COA en de commissie BRP continueren wij in 2021. Dit impliceert dat wij het centraal inschrijven van vluchtelingen en deelnemen aan genoemde commissie voortzetten.

5. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component

Wij winnen informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze in en gebruiken deze voor meerdere toepassingen. Wij houden de reeds bestaande basisregistraties met een geografische component actueel op een technisch veilige manier. Voorbeelden hiervan zijn de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Ondergrond (BRO) en de Basisregistratie Kadaster (BRK). De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin onder anderen gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is een nieuwe basisadministratie voor gegevens over de ondergrond en de daarin aanwezige hulpbronnen, die gefaseerd wordt ingevoerd. De BRK bevat onder andere kadastrale aanduidingen van onroerende zaken en appartementen, rechten (met uitzondering van erfdienstbaarheden) en kadastrale grootte van een perceel.

Zowel voor de BAG, de BGT als voor de BRO worden op basis van de audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek worden de informatieveiligheid en privacy van burgers gewaarborgd. Tevens krijgen wij meer overzicht over de stand van zaken van de informatieveiligheid en kunnen wij hier beter op sturen

6. Het anticiperen op de komst va de Omgevingswet

Op het gebied van gegevensbeheer anticiperen wij op de Omgevingswet via het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Hiervoor ontwikkelen wij voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet een centraal 'Geo-loket', waar we Geo-informatie beschikbaar stellen aan inwoners en ondernemers.

Tabel 13 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Baten

3.159

3.003

3.081

1.975

1.682

2.761

Lasten

5.284

6.017

6.097

4.939

4.823

5.656

Saldo

-2.124

-3.013

-3.016

-2.964

-3.141

-2.895

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Baten

Documenten Burgerzaken

78

-161

-293

1.079

Gemeentebalie Schiphol

-

-945

-

-

Overig

0

0

0

0

Totaal Baten

78

-1.106

-293

1.079

Lasten

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-119

-

-

-

Documenten Burgerzaken

-62

181

89

-862

Dienstverlening burgerzaken, receptie gemeentehuis

50

25

-

-

Gemeentebalie Schiphol

-

950

-

-

Overig

50

2

27

29

Totaal Lasten

-81

1.158

116

-833

Baten

In de Voorjaarsrapportage 2020 heeft een structurele bijstelling van de baten en de lasten
plaatsgevonden van de Documenten Burgerzaken. Voor de afgifte van documenten burgerzaken geldt voor de periode 2020 tot en met 2023 dat er minder inkomsten zijn. Hier staan lagere afdrachten aan het Rijk en personele lasten tegenover. Dit als gevolg van de introductie van het reisdocument met een geldigheidsduur van tien jaar. Daarnaast is sprake van jaarlijkse fluctuaties op basis van de voor dat jaar geprognosticeerde aantallen producten. In 2024 nemen de inkomsten en de afdrachten weer substantieel toe vanwege het verstrijken van de eerste periode van tien jaar.

Voor de Gemeentebalie Schiphol zijn er vanaf 2022 geen baten en lasten in de begroting opgenomen, omdat er nog geen duidelijkheid is over de continuering van de Gemeentebalie Schiphol. In het convenant dat is afgesloten met het Rijk voor de Gemeentebalie Schiphol is aangegeven dat uiterlijk 1 oktober 2020 een besluit moet zijn genomen over de voortzetting van deze balie na 2020.

Lasten

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van extra doorbelasting in 2021 op dit beleidsdoel.

Zie voor een toelichting op de post Documenten Burgerzaken de toelichting bij de baten.

In het kader van de ombuigingen in de Voorjaarsrapportage 2020 worden het aantal avondopenstellingen in het gemeentehuis teruggebracht naar één avond en reduceren en uniformeren wij de openingstijden van de servicecentra te Halfweg en Nieuw-Vennep naar drie dagen en één avondopenstelling.

Zie voor een toelichting op de post Gemeentebalie Schiphol de toelichting bij de baten.