Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij gaan door met intensief participeren met onze inwoners, ondernemers en vertegen-woordigers van (maatschappelijke) organisaties. Bijvoorbeeld bij de voorbereiding van de Omgevingswet en om de energietransitie tot stand te brengen, is inbreng, draagvlak en betrokkenheid vanuit de samenleving van belang. Wij passen de manier waarop wij doelgroepen betrekken meer aan bij de leefstijl van de doelgroep en maken daarom gebruik van diverse instrumenten. Naast analoge manieren en al bekende digitale werkvormen (werksessies, enquêtes, inspraakronden, dialogen) ontwikkelen wij meer digitale instrumenten om een groot bereik te krijgen, toegesneden op de doelgroep.

Wij versterken het gebiedsgericht werken. Wij blijven zorgen voor de verbinding tussen diverse opgaven in een gebied. Wij zorgen voor een continu gesprek tussen gemeente, bestuur en inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties omdat dit van essentieel belang is om te bepalen wat er leeft, welke doelen er op lange termijn zijn voor het gebied en hoe die worden vertaald in middellange termijn prioriteiten en (korte termijn) acties. Het digitaal gebiedsprogramma benutten wij om dit te borgen. Ook andere instrumenten zetten wij in zoals het kennisniveau van het gebied versterken door informatiemarkten en door onderhoud van het netwerk in het gebied in samenhang met de dorps- en wijkraden.

Activiteiten

  1. Het doen van generiek onderzoek
  2. Het stimuleren van participatie bij beleidsvorming en uitvoering
  3. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
  4. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
  5. Het ondersteunen van de jongerengemeenteraad en kinderraad

Toelichting

1. Het doen van generiek onderzoek

De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer. Zodat ons beleid toegerust is op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties. De publicatiereeksen Kijk op de Wijk en Staat van Haarlemmermeer zijn voorbeelden van deze programmatische aanpak. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het collegeprogramma. 

2. Het stimuleren van participatie bij beleidsvorming en uitvoering

Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maken wij graag gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties. Wij geven alle belangen een stem en zorgen ervoor dat wij luisteren naar de diversiteit aan geluiden. Bij participatie, waar kennis en innovatie een rol spelen, nodigen wij inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties gericht uit, waarbij wij oog hebben voor de diversiteit van belangen.

3. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad

De gemeenteraad bestaat uit 39 leden, die zich verenigd hebben in elf fracties.

De gemeenteraad kent een aantal commissies en werkgroepen, die allen tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijzen Raad, de werkgroep Communicatie, de werkgroep Omgevingswet, de werkgroep AM-MRA en de werkgeverscommissies van de griffier en de burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad wordt geacht te functioneren. Alle stukken die bij de Raadspleinvergaderingen horen, zijn toegankelijk via de website en het zich daar bevindende archief.

De openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. De activiteiten Ervaar de Raad, Raadslid in de Klas en De Raad Fietst worden voortgezet, evenals het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi.

4. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers

De gemeente Haarlemmermeer is toegankelijk, transparant en actueel. Wij communiceren in heldere taal, tijdig en op maat gesneden. Wij blijven onderzoeken hoe en wanneer wij met zowel offline als online middelen, zoveel mogelijk inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen kunnen bereiken en kunnen oproepen tot deelname aan die participatieprocessen waar dit nodig of gewenst is.

5. Het ondersteunen van de jongerengemeenteraad en kinderraad

De jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider.

De griffie ondersteunt de raadswerkgroep Communicatie bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen kinderburgemeester wordt ook ondersteund door de ambtelijke organisatie.

Tabel 8 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2019

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.

Baten

-

-

-

-

-

-

Lasten

343

352

252

252

252

252

Saldo

-343

-352

-252

-252

-252

-252

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2021

2022

2023

2024

Lasten

Strategisch adviseur Participatie

102

-

-

-

Overig

-2

-

-

-

Totaal Lasten

100

-

-

-

Lasten

Bij de Voorjaarsrapportage 2019 is er budget beschikbaar gesteld voor de continuering van inzet van een strategisch adviseur Participatie voor de periode tweede helft 2019 en 2020. Met ingang van 2021 is deze functie niet meer gefaciliteerd en valt dit budget vrij.