Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Op het gebied van onderwijs hebben wij taken met betrekking tot leerplicht/RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt), onderwijsachterstandenbeleid, een goede aansluiting tussen jeugd- en onderwijszorg en leerlingenvervoer. Door het vervullen van deze taken kunnen leerlingen hun schoolcarrière optimaal doorlopen en sluiten die af met een diploma dat aansluit bij hun capaciteiten en interesse. Voor de jongste leeftijden geven wij uitvoering aan peuterwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ook hebben wij de belangrijke wettelijke taak om te voorzien in passende onderwijshuisvesting.
Activiteiten
- Zorg dragen voor onderwijshuisvesting
- Bevorderen van veilige scholen
- Bevorderen van passend onderwijs
- Samen opstellen en uitvoering bewaken van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
- Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid
- Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
- Bieden van onderwijsverbreding
Toelichting
1. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting
Wij zorgen voor kwalitatief goede gebouwen die het geven van goed onderwijs faciliteren en waarmee ingespeeld kan worden op nieuwe onderwijsontwikkelingen. Dit doen wij op basis van het Integraal Huisvesting Plan (IHP). Relevante ontwikkelingen, renovaties, nieuwbouw en verduurzaming krijgen hierin gestalte. Het IHP wordt elke twee jaar geactualiseerd om grip te houden op eventuele wijzigingen in de ontwikkelingen, de wet- en regelgeving en de leerlingenaantallen. Conform wetgeving vindt over onderwijshuisvesting tussen gemeente en schoolbesturen 'op overeenstemming gericht overleg' plaats.
Hierbij hebben we afgesproken dat we samen met de schoolbesturen aan de slag gaan met:
- de verdere verkenning van doordecentralisatie en de verschillende uitvoeringen daarvan;
- onderzoek naar de mogelijkheden om Total Cost of Ownership (TCO) toe te passen;
- onderzoeken of en hoe we de schuldpositie van de gemeente kunnen verbeteren met gebruikmaking van onderwijshuisvesting.
2. Bevorderen van veilige scholen
Het convenant Veiligheid In en Om de School (VIOS) is een samenwerking tussen gemeente, politie, Halt en de scholen uit het voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs. Deze samenwerking is gericht op schoolgebonden actuele en maatschappelijke veiligheidsthema’s. Voor de aanpak van specifieke veiligheidsthema’s is een handelingsprotocol ontwikkeld. Voor 2021 zijn door de stuurgroep Veiligheid In en Om Scholen (VIOS), onder voorzitterschap van de burgemeester, de volgende thema’s geprioriteerd:
- fysiek geweld onder jongeren
- drugs- en wapenvrije scholen
- aanpak pesten
- aanpak polarisatie
3. Bevorderen van passend onderwijs
De samenwerkingsverbanden primair - en voortgezet onderwijs zijn er om passend onderwijs te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Goede samenwerking met jeugdhulp is hierbij belangrijk. De uitgangspunten zijn vastgelegd in overleg met kinderopvangorganisaties, het primair -, speciaal -, voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs. Voor 2021 ligt de prioriteit voor kinderen in het primair onderwijs op onderwijs zo dicht bij huis als mogelijk. Kinderen vanaf 2½ tot 4 jaar met een (risico op een) taalachterstand kunnen voorschoolse educatie volgen (VE). Dit om taalachterstanden zo veel mogelijk te voorkomen of te verminderen. Door VE op de kinderopvang en door tutoring in het onderwijs (TIO) in te zetten in de groepen 1 en 2 (vroegschoolse fase) binnen het basisonderwijs kunnen deze kinderen een betere start maken als ze beginnen in groep 3.
4. Samen opstellen en uitvoering bewaken van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
Schoolbesturen van het basis-, speciaal-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs willen samen met de kinderopvanginstellingen en de gemeente werken aan talentontwikkeling, welbevinden, diversiteit en kwaliteit van onderwijs en ontwikkeling. Thema’s waaraan wordt gewerkt zijn:
- het lerarentekort
- profileren en leerlingenstromen
- onderwijshuisvesting
- passend onderwijs
- sport, bewegen en gezondheid
- internationalisering van het onderwijs
5. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid
Met de aanpak taal- en onderwijsachterstanden willen wij bereiken dat iedereen op passend niveau onderwijs kan volgen en zo snel mogelijk de Nederlandse taal beheerst om optimaal onderwijs te genieten.
6. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
Doel van de leerplicht en RMC-functie is om voortijdig schoolverlaten terug te dringen en daardoor te zorgen dat jongeren hun startkwalificatie halen. Met een sterke lokale aanpak richten we ons op jongeren tot en met 22 jaar die dreigen voortijdig schoolverlater te worden. Wij werken goed samen met de scholen en richten ons op verzuimsignalering en verzuimgesprekken in een vroegtijdig stadium. Curatief proberen wij jongeren terug te leiden naar school of werk.
Alle jongeren die zonder startkwalificatie van school af gaan worden intensief gemonitord. Iedereen zonder nuttige dagbesteding wordt regelmatig benaderd en wordt begeleiding aangeboden.
7. Bieden van onderwijsverbreding
Wij bieden aan iedere school een aanbod van lessen die gaan over duurzaamheid in de breedste zin. Deze lessen sluiten aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs, zijn interactief en gericht op ervaren en beleven. Dit geldt ook voor het kunstprogramma dat we subsidiëren. Daarnaast worden zwemlessen gesubsidieerd voor kinderen met een beperking.
Tabel 27 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | Baten | 4.866 | 3.998 | 3.737 | 3.737 | 3.737 | 3.737 |
Lasten | 24.704 | 24.842 | 23.973 | 23.110 | 23.134 | 23.847 | |
Saldo | -19.838 | -20.844 | -20.236 | -19.373 | -19.397 | -20.110 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid | -169 | - | - | - |
Leerplicht | -60 | - | - | - |
Bijdrage lerarentekort | -50 | - | - | - |
Overig | 18 | - | 0 | - |
Totaal Baten | -261 | - | 0 | - |
Lasten | ||||
Tijdelijke huisvesting IHP 2.0 | -449 | 436 | - | - |
Subsidie Kameleon | 350 | - | - | - |
Internationaal onderwijs | 328 | - | - | - |
MFA's Haarlemmermeer | 221 | 262 | - | - |
Sloop noodlokalen | 212 | - | - | - |
Leerplicht | 60 | - | - | - |
Gewijzigde verdeling van personeelslasten | 50 | - | - | - |
Kapitaallasten | 30 | -60 | - | -784 |
Bestrijding leraren tekort | 25 | 55 | - | - |
Advieskosten IHP 2.0 | - | - | - | 70 |
Leerlingenvervoer | - | 100 | - | - |
Overig | 42 | 70 | -24 | 1 |
Totaal Lasten | 869 | 863 | -24 | -713 |
Baten |
---|
De rijksbijdrage onderwijsachterstandenbeleid is vanaf 2021 structureel lager dan het verwachte bedrag in 2020. |
Voor leerplicht, plan Aanval op Uitval, zijn tot en met 2020 extra middelen beschikbaar gesteld. |
In 2020 ontvingen wij incidenteel een subsidie voor onze inzet om het lerarentekort te verminderen. |
Lasten |
Het tijdelijk huisvesten in het kader van het IHP van zowel primair als speciaal onderwijs vergt inzet van middelen. Dit zorgt voor een nadeel in 2021 en een voordeel in 2022. |
In het kader van het innovatieprogramma aardgasvrije en frisse basisscholen is er voor de Kameleon in Zwanenburg een subsidie ingediend en toegewezen. Dit betreft een incidenteel budget dat is overgeheveld van 2019 naar 2020. |
In de begroting 2020 is incidenteel een bedrag geraamd van € 250.000 voor internationalisering onderwijs. Daarnaast staat in 2020 een bedrag van € 78.000 in de begroting voor het laatste deel van de subsidie voor de internationale basisschool. |
De splitsing van Multi Functionele Accommodaties Haarlemmermeer in appartementsrechten en de overdracht van de delen met een onderwijsbestemming, zorgen in 2021 voor een verlaging van de lasten. Vanaf 2022 worden de lasten structureel nog verder verlaagd. Dit voordeel is onderdeel va de ombuigingen zoals vastgesteld bij de Voorjaarsrapportage 2020. |
In 2020 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het slopen van noodlokalen. |
Voor leerplicht, plan Aanval op Uitval, zijn tot en met 2020 extra middelen beschikbaar |
Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2021 op dit beleidsdoel. |
Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. Dit wordt veroorzaakt doordat de investeringsplanning van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP 2.0) is geactualiseerd. |
In 2020 en 2021 is incidenteel budget beschikbaar voor bestrijding van het lerarentekort. |
Bij het toekennen van leerlingenvervoer mag de gemeente geen onderscheid maken tussen leerlingen van de internationale taalklas (ITK) en andere leerlingen. De Wet op het primair onderwijs en de Verordening leerlingenvervoer gemeente Haarlemmermeer laten dat niet toe. |
Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (IHP 2.0) programma loopt tot en met 2024. Voor de uitvoering tot en met 2023 is jaarlijks € 70.000 beschikbaar voor extern advies. |