Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Op het gebied van onderwijs hebben wij taken met betrekking tot leerplicht/RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt), onderwijsachterstandenbeleid, een goede aansluiting tussen jeugd- en onderwijszorg en leerlingenvervoer. Door het vervullen van deze taken kunnen leerlingen hun schoolcarrière optimaal doorlopen en sluiten die af met een diploma dat aansluit bij hun capaciteiten en interesse. Voor de jongste leeftijden geven wij uitvoering aan peuterwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ook hebben wij de belangrijke wettelijke taak om te voorzien in passende onderwijshuisvesting.

Activiteiten

  1. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting

  2. Bevorderen van veilige scholen

  3. Bevorderen van passend onderwijs

  4. Uitvoeren van de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2021-2024

  5. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid

  6. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten

  7. Bieden van onderwijsverbreding

Toelichting

1. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting

Wij zorgen voor kwalitatief goede gebouwen die het geven van goed onderwijs faciliteren en waarmee ingespeeld kan worden op nieuwe onderwijsontwikkelingen. Dit doen wij op basis van het Integraal Huisvesting Plan (IHP). Relevante ontwikkelingen, renovaties, nieuwbouw en verduurzaming krijgen hierin gestalte. Het IHP wordt elke twee jaar geactualiseerd om grip te houden op eventuele wijzigingen in de ontwikkelingen, de wet- en regelgeving en de leerlingenaantallen. Conform wetgeving vindt over onderwijshuisvesting tussen gemeente en schoolbesturen 'op overeenstemming gericht overleg (OOGO)' plaats.

We hebben afgesproken dat we samen met de schoolbesturen aan de slag gaan met:

  • de verdere verkenning van doordecentralisatie en de verschillende uitvoeringen daarvan;

  • onderzoek naar de mogelijkheden om Total Cost of Ownership (TCO) toe te passen;

  • onderzoeken of en hoe we de schuldpositie van de gemeente kunnen verbeteren met gebruikmaking van onderwijshuisvesting.

2. Bevorderen van veilige scholen

Het convenant Veiligheid In en Om de School (VIOS) is een samenwerking tussen gemeente, politie, Halt en de scholen uit het voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs. Deze samenwerking is gericht op schoolgebonden actuele en maatschappelijke veiligheidsthema’s. Voor de aanpak van specifieke veiligheidsthema’s is een handelingsprotocol ontwikkeld en een tweemaandelijks uitvoerend overleg in het leven geroepen met de betrokken partijen. Door de stuurgroep VIOS, onder voorzitterschap van de burgemeester, zijn de volgende thema’s als speerpunt naar voren geschoven:

  • drugs- en wapenvrije scholen;

  • aanpak polarisatie;

  • ondermijning;

  • jeugdoverlast.

In aanloop naar ieder schooljaar worden de prioriteiten bijgesteld op basis van de dan geldende omstandigheden. Aan het eind van het schooljaar worden de acties op de speerpunten geëvalueerd.

Aan iedere voortgezet onderwijsinstelling is een jongerenwerker verbonden. Zij adviseren scholen in het geval er overlast is of op gebied van specifieke sociale problematiek. Ook bieden jongerenwerkers begeleidingstrajecten aan om jongeren preventief te ondersteunen. Op deze wijze willen wij de behoefte aan geïndiceerde zorg terugdringen.

3. Bevorderen van passend onderwijs

De samenwerkingsverbanden primair - en voortgezet onderwijs zijn er om passend onderwijs te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Goede samenwerking met jeugdhulp en zo preventief en tijdig mogelijk inzetten van jeugdhulp is hierbij belangrijk. De gemandateerde professionals (schoolcoach, leerplichtambtenaar en jeugdgezondheidszorg) hebben daarin een belangrijke signalerende en doorverwijzende rol. De schoolcoach biedt ook zelf lichte hulp aan kinderen en hun gezin. Deze uitgangspunten zijn vastgelegd in overleg met kinderopvangorganisaties, het primair -, speciaal -, voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs. Thuisnabij onderwijs en voorkomen van langdurig verzuim en thuiszitten zijn speerpunten. Speciale aandacht gaat uit naar kinderen die zowel onderwijs als zorg nodig hebben. Soms vraagt dit om maatwerk in de vorm van een onderwijs-zorgarrangement.

4. Uitvoeren van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2021-2024

Samen met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties voeren we de LEA 2021-2024 uit. Naast de voortzetting van de Taskforce personeelstekort onderwijs en kinderopvang zijn er twee grote thema’s: ‘Kansengelijkheid’ en ‘De gezonde kinderopvang en de gezonde school’. In het kader van kansengelijkheid is er een juniorcollege gestart in Nieuw-Vennep. Ook in Hoofddorp zal een juniorcollege starten. In het kader van ‘De gezonde kinderopvang en de gezonde school’ wordt binnen de kinderopvang en scholen, samen met de ouders gewerkt aan een gezonde leefstijl met betrekking tot bewegen, eten en gezond gewicht. Naast de fysieke gezondheid is er, zeker na de lange coronaperiode, ook specifiek aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. Tevens wordt er samen met de schoolbesturen gewerkt aan de invulling van gezonde schoolgebouwen door de luchtkwaliteit/ventilatie te verbeteren.
Met de komst van de vluchtelingen uit de Oekraïne, waarvan 350 kinderen van 0 tot en met 18 jaar, staan de internationale taalklassen voor de opdracht om deze kinderen zo goed mogelijk te integreren binnen ons onderwijssysteem. In eerste instantie is er gekozen voor een tijdelijke opvang van de Oekraïense kinderen op een centrale locatie, daarna stromen zij in bij de internationale taalklassen en de reguliere scholen.

5. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid

Met de aanpak van taal- en onderwijsachterstanden willen we bereiken dat kinderen en jongeren op passend niveau onderwijs kunnen volgen. We willen kansenongelijkheid, die het gevolg is van verschillen in gezinsomstandigheden waarin kinderen opgroeien, bestrijden. Bij het bevorderen van gelijke kansen gaat het erom dat kinderen en jongeren in staat worden gesteld – en worden gemotiveerd en waar nodig ondersteund – om hun verschillende talenten te ontwikkelen. Binnenkort start een tweede juniorcollege. Het juniorcollege is een kleinschalige school met een veilig pedagogisch klimaat. In dit klimaat is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht voor de leerlingen die dit nodig hebben. Door de kleinschaligheid van de school is het juniorcollege de ideale omgeving voor leerlingen om kennis te maken met het voortgezet onderwijs.

Kinderen van 2½ tot 4 jaar met een (risico op een) taalachterstand kunnen voorschoolse educatie volgen (VE). Het VE-aanbod heeft als doel om taalachterstanden zo veel mogelijk te voorkomen of te verminderen. Door het VE-aanbod in de kinderopvang en door tutoring in het onderwijs (TIO) in de groepen 1 en 2 (vroegschoolse fase) van het basisonderwijs in te zetten kunnen deze kinderen een betere start maken in groep 3.

6. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten

Vanuit de leerplicht en de RMC voortijdig schoolverlaten spannen wij ons in om samen met de onderwijspartners, de samenwerkingsverbanden en andere partijen uit het sociaal domein, schoolverzuim en voortijdig schooluitval te dringen. Schoolverzuim is een belangrijke indicator voor schooluitval. Wij zetten daarom in op preventie, onder meer door de inzet van leerplichtspreekuren op VO-scholen. In het kader van de aanpak Voortijdig Schoolverlaters (VSV) en van Jongeren in een Kwetsbare Positie (JIKP) worden alle jongeren die zonder startkwalificatie van school af gaan regelmatig benaderd en begeleiding aangeboden. De komende jaren gaat er speciale aandacht uit naar het terugdringen van het langdurig verzuim en het aantal thuiszitters. Voor deze groep doen wij wat nodig is om hen zo snel mogelijk terug te laten keren naar een passende onderwijsplek.

Daarnaast willen wij het aantal nieuwe VSV-ers verlagen en zo veel mogelijk VSV-ers weer terug begeleiden naar school of werk. De jongeren in een kwetsbare positie willen wij goed in beeld hebben en ondersteuning bieden waar nodig, bijvoorbeeld bij de overgang van onderwijs naar arbeid. Het landelijk streven is om het aantal VSV-ers terug te brengen naar maximaal 20.000 in 2024. Hier sluit ons gemeentelijk en regionaal beleid op aan.

7. Bieden van onderwijsverbreding

Wij willen gelijke kansen voor kinderen en jongeren bevorderen. Daarbij gaat het erom dat kinderen en jongeren in staat worden gesteld – en worden gemotiveerd en waar nodig ondersteund – om hun verschillende talenten te ontwikkelen. Wij bieden aan iedere school een aanbod van lessen die gaan over natuur- en milieu-educatie in de breedste zin. Deze lessen sluiten aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs, zijn interactief en gericht op ervaren en beleven. Dit geldt ook voor het kunstprogramma dat we subsidiëren. Daarnaast worden zwemlessen gesubsidieerd voor kinderen in het speciaal onderwijs en voor kinderen in het primair schakelonderwijs.

Tabel 31 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2021

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Baten

5.247

7.479

4.974

4.974

5.114

5.175

Lasten

22.222

25.596

22.307

24.169

23.978

25.276

Saldo

-16.975

-18.117

-17.333

-19.195

-18.864

-20.101

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2023

2024

2025

2026

Baten

Nationaal Programma Onderwijs

-1.950

-

-

-

SUVIS regeling

-738

-

-

-

Overig

183

-

140

61

Totaal Baten

-2.505

-

140

61

Lasten

Nationaal Programma Onderwijs

1.950

-

-

-

SUVIS regeling

1.106

-

-

-

Kapitaallasten

-708

-1.985

-1.038

-985

Tijdelijke huisvesting onderwijs (IHP)

602

-282

356

-313

Huur onderwijshuisvesting

226

160

797

-

Schoolmaatschappelijk werk

-

116

-

-

Overig

113

129

76

-0

Totaal Lasten

3.289

-1.862

191

-1.298

Baten

In 2022 zijn incidenteel extra rijksmiddelen ontvangen voor het Nationaal Programma Onderwijs.

Middels een subsidie worden scholen in de gelegenheid gesteld om de ventilatie op scholen aan te passen. Deze subsidie wordt gedekt door de specifieke uitkering Ventilatie in scholen (SUVIS) van het Rijk en vanuit de middelen die zijn ontvangen ter compensatie voor de coronamaatregelen.

Lasten

Zie voor een toelichting op de lagere lasten Nationaal Programma Onderwijs de toelichting opgenomen bij de baten.

Zie voor een toelichting op de lagere lasten SUVIS regeling de toelichting opgenomen bij de baten.

Als gevolg van de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) wijzigen de kapitaallasten. De kapitaallasten stijgen door de geplande nieuwbouw van schoolgebouwen. Dit betreft onder andere de Kameleon en de Achtbaan te Zwanenburg en de Juliana van Stolbergschool en Praktijkschool De Linie/Hoofdvaart College te Hoofddorp. Daarnaast stijgen de kapitaallasten door de aankoop van tijdelijke huisvesting welke gebruikt zal gaan worden voor toekomstige renovatieprojecten.

In verband met toekomstige renovatieprojecten is tijdelijke huisvesting nodig welke is afgestemd op de investeringsplanning. Met deze tijdelijke huisvesting zijn locatie gebonden kosten gemoeid. In 2023 en 2025 zijn die conform planning lager dan in 2022.

In verband met onderwijshuisvesting wordt een aantal panden gehuurd. De benodigde capaciteit is geactualiseerd.

Het raadsvoorstel Reduceren bezuinigingen Schoolmaatschappelijk werk en laten vervallen bezuiniging Jeugdlanden (2022.00000004) is verwerkt in de Voorjaarsrapportage 2022.