Overzicht overhead

Haarlemmermeer realiseert haar doelen met aanvaardbare overhead.

Overhead is van belang om de beleidsdoelen van Haarlemmermeer op een adequate en efficiënte manier te realiseren. In het BBV is bepaald dat gemeenten de lasten aan overhead in een apart overzicht moeten tonen. Ook is in het BBV bepaald welke lasten hieronder vallen. Het uitgangspunt hiervan is om de vergelijkbaarheid met andere gemeenten te vergroten. Het gevolg is dat in de programma’s alleen baten en lasten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces, wat wil zeggen dat in de programma’s alleen de apparaatskosten worden verantwoord die direct voor de uitvoering van de desbetreffende taken en activiteiten worden ingezet.

Verbonden partijen

Dimpact

Dimpact zorgt er onder andere voor dat bestaande en nieuwe ICT functionaliteiten (door)ontwikkeld worden en de daarmee gepaarde kosten gedeeld kunnen worden met de betrokken gemeenten. Zo blijft de kwaliteit van dienstverlening voorop staan en worden de kosten per gemeente verminderd. Op dit moment nemen wij de diensten Open Online (gemeentelijke website) en Open formulieren af via Dimpact

Toelichting overhead

Het Overzicht overhead is onderverdeeld in vijf onderdelen. Hierdoor ontstaat een beter inzicht in de lasten van overhead. De verschillen in de lasten per jaar van elk onderdeel worden hieronder kort toegelicht. Verder is voor de wettelijk voorgeschreven BBV-kengetallen Tabel 87 opgenomen met de beschikbare vergelijkende cijfers 2023 en 2024 van drie gemeenten. Globaal bestaat de overhead volgens de definitie van het BBV uit de volgende onderwerpen:

  • Bestuursondersteuning en beleidsadvisering

  • Financiën

  • Personeelszaken en organisatie

  • Juridische zaken (exclusief bezwaar en beroep)

  • Informatievoorziening, automatisering van systemen ten behoeve van de gemeentebrede bedrijfsvoering, documentmanagement en informatievoorziening (DIV)

  • Facilitaire zaken en huisvesting (inclusief beveiliging)

  • Interne en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie

  • Verzekeringen

  • Hiërarchisch leidinggevenden, controllers en managementondersteuning werkzaam in de primaire processen en de staven van de clusters

De definitie voor overhead die is vastgesteld door de commissie BBV creëert een nieuwe discussie over de kosten van de gemeentebrede bedrijfsvoering en de toerekening hiervan. Omdat iedere gemeente anders is georganiseerd, is het niet eenvoudig om de overhead met andere gemeenten te vergelijken. Gemeente Haarlemmermeer is een regiegemeente wat zich uit in relatief weinig fte per inwoner, omdat veel uitvoerende taken niet door de gemeente zelf worden uitgevoerd. Minder taken in eigen regie uitvoeren leidt tot relatief meer overhead.

Deze diverse manieren van organiseren maakt een discussie over de overhead complex. We voeren benchmarks uit met andere gemeenten. Vanuit de uitkomsten van deze benchmarks wordt dieper onderzocht waar de leerpunten voor onze organisatie liggen.

In Tabel 86 zijn de in de regeling beleidsindicatoren gemeenten voorgeschreven kengetallen in relatie tot de overhead opgenomen.

Tabel 86 BBV kengetallen overhead

Omschrijving

Eenheid

Indicator

Bron

realisatie

Begroting

2023

2024

2025

2026

Formatie

Fte per 1.000 inwoners

BBV

Eigen gegevens

7,3

7,4

7,3

7,2

Bezetting1

Fte per 1.000 inwoners

BBV

Eigen gegevens

7,2

7,4

7,3

7,2

Apparaatskosten

Kosten per inwoner

BBV

Eigen begroting

€ 871

€ 952

€ 937

€ 905

Externe inhuur2

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

BBV

Eigen begroting

17,6

5,0

5,5

4,3

Overhead

% van totale lasten

BBV

Eigen begroting

11,5

12,2

12,6

12,9

  1. Werkelijke bezetting per 1 januari jaar t-1 (conform definitie beleidsindicatoren)
  2. Dit is het percentage gebaseerd op de primaire begroting 2024, 2025 en 2026 (standlijn 1 januari). Voor wat betreft de kolom 2023 zijn dit de werkelijke uitkomsten. De hogere realisatie wordt onder andere veroorzaakt door inhuur externen in verband met vacatures. Deze inhuurkosten worden gedekt uit vrijvallende salariskosten. Gekeken wordt naar wat nodig is op een bepaald moment en welke dekking dan beschikbaar is.

De hiervoor genoemde kengetallen moeten door alle gemeenten in hun programmabegroting en jaarstukken opgenomen worden. Hierdoor is het mogelijk een vergelijking met andere gemeenten te maken. Voor 2023 en 2024 is het beeld als volgt:

Tabel 87 BBV kengetallen overhead benchmark

Omschrijving

Eenheid

Haarlemmermeer

Zaanstad

Haarlem

Apeldoorn

JS 20231

PB 2024

JS 2023

PB 2024

JS 2023

PB 2024

JS 2023

PB 2024

Formatie

Fte per 1.000 inwoners

7,3

7,3

9,2

n/b

7,9

7,6

8,2

8,3

Bezetting

Fte per 1.000 inwoners

7,2

7,3

8,7

8,7

7,8

7,8

8,9

8,0

Apparaatskosten

Kosten per inwoner in euro's

€ 871

€ 841

€ 841

€ 931

€ 893

€ 924

€ 1.050

€ 966

Externe inhuur

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

17,6

6,7

22,3

19,2

19,5

12,0

25,6

7,7

Overhead

% van totale lasten

11,5

12,7

7,7

n/b

9,1

9,4

8,4

10,7

  1. JS = Jaarstukken; PB = Programmabegroting
Kengetal Externe inhuur

In de primaire begroting wordt het op dat moment begrote bedrag voor inhuur afgezet tegen de totale begrote bedragen voor loon- en inhuurkosten. In de loop van het jaar worden via Planning & Control producten regelmatig budgetten voor inhuur toegevoegd, met daar tegenover incidentele dekking. Ook worden vacatures die niet meteen vervuld kunnen worden vaak ingevuld via inhuur. Minder vaste formatie betekent dan meer inhuur, wat relatief gezien bij de jaarstukken een hoger inhuurpercentage met zich meebrengt.

In Tabel 88 is een overzicht van de opbouw in fte’s die voor 2025 zijn toegerekend aan de exploitatie (direct) en aan het Overzicht overhead.

Tabel 88 Toerekening fte's Overhead, directe exploitatie en programma's

cluster Overhead

Cluster

Direct

Overhead

Eindtotaal

PIOFACH1

Directie

5,0

5,00

Staf, Bestuur en Directie

42,9

42,9

Corporate Control

13,4

13,4

Communicatie

45,8

45,8

Human Resource Management

40,9

40,9

Inkoop & Juridische Zaken

40,2

40,2

Financiën & Administratie

61,9

61,9

Info+

66,9

66,9

Facility Management

52,1

52,1

Totaal PIOFACH

0,00

369,0

369,0

Direct

Griffie

8,4

0,0

8,4

Projecten

42,0

3,5

45,5

Grond- en vastgoedzaken

38,6

7,4

45,9

Ruimte, economie en duurzaamheid

72,6

8,4

81,1

Ingenieursbureau

38,8

4,9

43,6

Samenleving, Sport en Cultuur

41,0

8,2

49,2

Sociale Dienstverlening

114,7

14,1

128,8

Maatschappelijke Ondersteuning & Zorg

91,0

14,0

104,9

Beheer en Onderhoud

83,9

11,6

95,6

Veiligheid

105,7

11,9

117,6

Gebieds & Relatiemanagement

26,8

2,5

29,2

Klant Contact Centrum

59,5

18,6

78,1

Totaal Direct

722,9

105,1

828,0

Eindtotaal

722,9

474,1

1.197,0

  1. PIOFACH staat voor Personeel, informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie en Huisvesting.