Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Activiteiten

  1. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente
  2. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie
  3. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

Toelichting

1. Het faciliteren van de bestuursorganen van de gemeente

Het gemeentebestuur bestaat uit drie bestuursorganen, te weten: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente, en heeft volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen om in te vullen. Deze rollen komen niet alleen terug in de besluitvorming van de raad, maar zijn tevens de basis voor de neutrale ondersteuning en facilitering door zijn eigen apparaat, de griffie. De gemeenteraad streeft op diverse manieren transparantie van zijn besluitvorming na. De raadsvoorstellen en raadsbesluiten zijn op de website terug te vinden. Dezelfde openbaarheid geldt voor de raadspleinvergaderingen. De griffie ondersteunt tevens de burgemeester als voorzitter van de raad.

Zowel het college van burgemeester en wethouders, als het bestuursorgaan burgemeester wordt ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris en zijn directieteam.

2. Het faciliteren van de Rekenkamercommissie (RKC)

De RKC doet onafhankelijk onderzoek naar beter bestuur voor de samenleving van de gemeente Haarlemmermeer. Jaarlijks neemt de RKC twee tot drie onderwerpen ter hand en verricht twee tot drie vervolgonderzoeken. Vervolgonderzoeken brengen in beeld of de aanbevelingen uit eerder verricht onderzoek zijn opgevolgd.

De commissie bestaat uit vijf externe leden en een ambtelijk secretaris. De RKC wordt ondersteund door een klankbordgroep uit de raad. Deze klankbordgroep bestaat uit vijf raadsleden, de burgemeester en de griffier.

3. Het voorbereiden en houden van verkiezingen

In 2020 zijn geen verkiezingen gepland. Wel wordt met de voorbereidingen van de in 2021 geplande verkiezingen voor de Tweede Kamer gestart. Voor 2022 respectievelijk 2023 staan de verkiezingen voor de gemeenteraad en de gecombineerde verkiezingen voor Provinciale Staten en het algemeen bestuur van de Waterschappen gepland.

Tabel 8 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel A: Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

Baten

0

-

-

-

-

-

Lasten

7.868

6.880

6.311

6.497

6.500

6.493

Saldo

-7.868

-6.880

-6.311

-6.497

-6.500

-6.493

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 9 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Lasten

Verkiezingen

439

-220

-

-

Kapitaallasten

70

37

-

7

Gedenkkeien slachtoffers Tweede Wereldoorlog

50

-

-

-

Overig

10

-3

-4

0

Totaal Lasten

569

-186

-4

7

Tabel 10 

Lasten

In 2019 waren er twee verkiezingsdagen waarvan één met twee verkiezingen (waterschappen en provinciale staten). Er zijn minder uitgaven begroot in 2020 omdat er dat jaar geen verkiezingen zijn voorzien. In 2021 staat er één verkiezingsdag gepland (Tweede Kamer).

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten.

In 2019 is in de voorjaarsrapportage incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het plaatsen van gedenkkeien voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.