Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij verminderen administratieve lasten voor inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties. Wij streven naar éénmalige opslag en meervoudig gebruik van gegevens. Basisregistraties willen wij met elkaar verbinden en ontsluiten voor gebruik door inwoners, ondernemers en overheidsorganisaties.

De Basisregistratie Personen (BRP) is dé registratie voor persoonsgegevens. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen, alsmede voor de stempas bij verkiezingen. Daarnaast wordt de data uit de BRP gebruikt binnen de gehele overheid. Wij werken samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners om de BRP actueel te houden.

Om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren, ontsluiten wij informatie met een geografische component over de Haarlemmermeerse woon-, werk-, en leefomgeving voor iedereen met een digitale kaart.

Wij dragen bij aan het realiseren van de -digitale -randvoorwaarden voor de invoering van de Omgevingswet. Hierin worden regels voor ruimtelijke projecten gebundeld en vereenvoudigd zoals wetten op het gebied van bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het streven is dat in 2024 alle informatie, benodigd voor een ruimtelijk plan, met één klik op de kaart beschikbaar is.

Tabel 21 

Programma / Omschrijving

Indicator

Bron

Metingen 2018

Streefwaarden/ prognose

HLMR

H&S

2019

2020

2021

Percentage score inhoud BRP

Lokaal

Jaarlijkse zelfevaluatie

99,85

99,35

99,6

99,8

99,8

Percentage score processen BRP

Lokaal

Jaarlijkse zelfevaluatie

96,40

96,30

>90

>90

>90

Percentage score reisdocumenten PNIK

Lokaal

Jaarlijkse zelfevaluatie

90,60

93,60

>90

>90

>90

Percentage score reisdocumenten Gemeentebalie Schiphol

Lokaal

Jaarlijkse zelfevaluatie

95,10

nvt

>90

>90

>90

Activiteiten

  1. Het beheren van de BRP, het werken aan verdere ontwikkeling van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP
  2. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol
  3. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie Basisregistratie Personen - straat (BRP-straat)
  4. Het actueel houden van de bestaande (basis)registraties met een geografische component
  5. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet

Toelichting

1. Het beheren van de BRP, het werken aan verdere ontwikkeling van de BRP en het leveren van producten en diensten vanuit de BRP

Wij zorgen dat de BRP actueel en betrouwbaar is en aan de wettelijke eisen voldoet. Bij gerede twijfel aan de juistheid van de gegevens in de BRP, bijvoorbeeld uit eigen waarneming of op basis van een signaal van een afnemer, verrichten wij een basisonderzoek. Indien noodzakelijk volgt een verder onderzoek in het kader van fraudebestrijding. Wij blijven onderzoek doen naar verbetering van de BRP en de uitbreiding van de digitale dienstverlening. Hierbij zoeken wij, zoveel mogelijk, aansluiting gezocht bij landelijke ontwikkelingen, innovaties en ‘best practices’.

2. Het verstrekken van paspoorten, Nederlandse Identiteitskaarten en DigiD’s aan Nederlanders woonachtig in het buitenland via de Gemeentebalie Schiphol

Op basis van een met het Rijk en de gemeente Amsterdam gesloten convenant verzorgen wij tot 1 januari 2021 de exploitatie van genoemde balie en de afstemming met genoemde partijen.

Wij onderzoeken in samenspraak met de convenantpartijen of de balie blijvend in een behoefte voorziet en verantwoord kan worden geëxploiteerd. Op basis hiervan nemen wij een besluit over de voortzetting van deze balie. 

3. Het centraal inschrijven van vluchtelingen voor het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en het leveren van een bijdrage aan de landelijke Commissie Basisregistratie Personen - straat (BRP-straat)

De afspraken met het COA en de commissie BRP-straat continueren wij in 2020. Dit impliceert dat wij het centraal inschrijven van vluchtelingen en deelnemen aan genoemde commissie voortzetten. Wij zullen in samenspraak met genoemde partijen bezien of deze activiteiten ook in 2021 en verder worden voortgezet.

4. Het actueel houden van de bestaande basisregistraties met een geografische component

Wij winnen informatie met een geografische component gecentraliseerd en op eenduidige wijze in en gebruiken deze voor meerdere toepassingen.

Wij houden de basisregistraties met een geografische component actueel op een technisch veilige manier. Dit zijn:

  • de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)
  • de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
  • de Basisregistratie Ondergrond (BRO).

De BGT is de gedetailleerde digitale kaart van Nederland, waarin gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen eenduidig zijn vastgelegd. De BAG omvat gegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland. De BRO is een basisadministratie voor gegevens over de ondergrond en de daarin aanwezige hulpbronnen, die gefaseerd wordt ingevoerd.

Voor de genoemde basisregistraties worden op basis van de nieuwe audit systematiek ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) controles uitgevoerd. Door deze eenduidige en gecombineerde systematiek worden de informatieveiligheid en privacy van inwoners gewaarborgd . Tevens krijgen wij meer overzicht over de stand van zaken van de informatieveiligheid en kunnen wij hier beter op sturen.

5. Het anticiperen op de komst van de Omgevingswet

Op het gebied van gegevensbeheer anticiperen wij op de Omgevingswet via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hiervoor ontwikkelen wij een centraal 'Geo-loket', waar we Geo-informatie beschikbaar stellen aan inwoners en ondernemers.

Tabel 22 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel E: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Baten

4.481

2.883

3.862

2.959

2.959

2.959

Lasten

6.504

5.476

6.344

5.411

5.399

5.398

Saldo

-2.023

-2.593

-2.483

-2.452

-2.440

-2.440

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 23 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Documenten Burgerzaken

940

-

-

-

Gemeentebalie Schiphol

-

-903

-

-

Overig

39

0

-

0

Totaal Baten

979

-903

-

0

Lasten

Documenten Burgerzaken

-710

-

-

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

-97

-

-

-

Basisregistratie Ondergrond (BRO)

-90

-

-

-

Gemeentebalie Schiphol

-

903

-

-

Overig

29

31

12

1

Totaal Lasten

-869

934

12

1

Tabel 24 

Baten

In de Voorjaarsrapportage 2019 heeft een incidentele bijstelling van de baten én de lasten plaatsgevonden van de Documenten Burgerzaken. De introductie van de tienjarige reisdocumenten en rijbewijzen leiden tot de verwachting dat de legesinkomsten voor documenten structureel met € 940.000 afnemen. Daar tegenover staat een verwachte structurele verlaging van € 460.000 aan afdrachten aan het Rijk en een structurele verlaging van € 250.000 aan personele lasten. Per saldo is in 2019 sprake van een nadeel van € 230.000. Met dit nadeel is vanaf 2020 geen rekening gehouden.
Om structureel binnen de beschikbare middelen te blijven wordt gekeken naar de mogelijkheden om de kosten vanaf 2020 te reduceren. Hierover wordt gerapporteerd in de Voorjaarsrapportage 2020.

Voor de Gemeentebalie Schiphol zijn er vanaf 2021 geen baten en lasten in de begroting opgenomen, omdat er nog geen duidelijkheid is over de continuering van de Gemeentebalie Schiphol. In het nieuwe convenant dat is afgesloten met het Rijk voor de Gemeentebalie Schiphol is aangegeven dat uiterlijk 1 oktober 2020 een besluit moet zijn genomen over de voortzetting van deze balie na 2020.

Lasten

Voor de Documenten Burgerzaken zie de verklaring bij de baten.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van extra doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel van.

Voor de implementatie van de nieuwe taak als gevolg van de Wet op de Basisregistratie Ondergrond is sprake van extra inzet in 2020.

Voor de Gemeentebalie Schiphol zie de verklaring bij de baten.