Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Wij intensiveren onze participatie met inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties. Wij willen met meer betrokkenheid en kennis uit de samenleving beleid ontwikkelen en uitvoeren. De lessen uit het onderzoek ‘Haarlemmermeer weet raad’ gaan wij inzetten bij grote opgaven zoals de Omgevingswet, de energietransitie en de woningbouwopgave. Wij raadplegen inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties via bewonersavonden, het digi- en jongerenpanel, werksessies, digitale en analoge enquêtes, digitale participatietools en inspraakronden over beleid, projecten en uitvoering. Via pilots proberen wij nieuwe vormen van participatie uit. Ook externe partijen betrekken wij bij onze aanpak. Verder sluiten wij waar mogelijk aan bij landelijke en regionale succesverhalen.
Gebiedsgericht werken staat voor een samenhangende aanpak tussen maatschappelijke en economische opgaven en opgaven in de openbare ruimte. Hierbij maken bestuur en samenleving in onderlinge dialoog plannen en gaan zij na wat er leeft en nodig is in de dorpen en wijken. Participatie speelt hierin een belangrijke rol, evenals het samenwerken van de gemeentelijke organisatie en ketenpartners. De gebiedsgerichte werkwijze blijft zich ontwikkelen, zoals de ontwikkeling van het digitale gebiedsprogramma, het versterken van de samenwerking tussen interne en externe netwerken en het verbeteren van participatieprocessen.
Activiteiten
- Het doen van generiek onderzoek
- Het stimuleren van participatie bij beleidsvorming en uitvoering
- Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
- Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
- Het ondersteunen van de jongerengemeenteraad, de kinderraad en de kinderburgemeester
Toelichting
1. Het doen van generiek onderzoek
De gemeente Haarlemmermeer is dynamisch en divers. Kennis van de verschillende gebieden en de ontwikkeling van onze bevolking zijn cruciaal om beleid op maat te kunnen ontwikkelen. Om het onderzoek zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, werken wij met een onderzoeksprogramma. Wij bouwen gestaag aan een lokale kennisinfrastructuur en een accuraat gegevensbeheer, zodat ons beleid is toegerust op veranderingen in leefsituatie, wensen en behoeften van onze inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties. De publicatiereeksen Kijk op de Wijk en Staat van Haarlemmermeer zijn voorbeelden van deze programmatische aanpak. De te onderzoeken onderwerpen worden vastgesteld op basis van de accenten en prioriteiten van het collegeprogramma.
2. Het stimuleren van participatie bij beleidsvorming en uitvoering
Bij beleidsontwikkeling en uitvoering maken wij graag gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties. Wij spannen ons er voor in dat alle belangen een stem hebben en dat de diversiteit aan geluiden gehoord wordt. Bij participatie nodigen wij inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties gericht uit, waarbij wij oog hebben voor de diversiteit van belangen.
3. Het onderhouden en faciliteren van adviesorganen ter ondersteuning van de gemeenteraad
De gemeenteraad kent een aantal commissies en werkgroepen, die allen tot doel hebben het functioneren van en de besluitvorming door de raad te ondersteunen, te faciliteren of voor te bereiden. Dit zijn het Presidium, het Seniorenconvent, de Auditcommissie, de Werkgroep Werkwijzen Raad (WWR), de Communicatie-werkgroep, de werkgroep Omgevingswet, de MRA-AM-werkgroep en de werkgeverscommissies van griffier en burgemeester. De griffie ondersteunt deze en alle overige activiteiten van de gemeenteraad, en bewaakt de wettelijke en lokale kaders waarbinnen de raad functioneert. Alle stukken die bij de raadspleinvergaderingen horen, zijn toegankelijk via de website en het zich daar tevens bevindende archief.
De openbare raadspleinvergaderingen van de gemeenteraad worden via webcasting/livestreaming uitgezonden op internet. De communicatie-activiteiten Ervaar de Raad, Raadslid in de Klas en De Raad Fietst worden voortgezet, evenals het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi.
4. Het bieden van informatie aan inwoners en ondernemers
De gemeente Haarlemmermeer is toegankelijk, transparant en actueel. Wij communiceren in heldere taal, tijdig en op maat gesneden. Wij blijven onderzoeken hoe en wanneer wij met zowel offline als online middelen, zoveel mogelijk inwoners, ondernemers en relevante doelgroepen kunnen bereiken en kunnen oproepen tot deelname aan die participatieprocessen waar dit nodig of gewenst is.
5. Het ondersteunen van een jongerengemeenteraad, de kinderraad en de kinderburgemeester
De Jongerengemeenteraad wordt door de griffie ondersteund bij het organiseren van zijn vergaderingen en zijn contacten met de gemeenteraad. De inhoudelijke en overige ondersteuning wordt geleverd door de ambtelijke organisatie en de onafhankelijke begeleider.
De griffie ondersteunt de raadswerkgroep communicatie bij het organiseren van de Dag van de Kinderraad. De uitvoering van de besluiten van de Kinderraad wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie. De jaarlijks daarbij nieuw gekozen kinderburgemeester wordt ondersteund door de ambtelijke organisatie.
Tabel 11 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel B: Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten. | Baten | - | - | - | - | - | - |
Lasten | 568 | 446 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Saldo | -568 | -446 | -250 | -250 | -250 | -250 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Tabel 12
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Participatie | 160 | - | - | - |
Overig | 37 | - | - | - |
Totaal Lasten | 197 | - | - | - |
Tabel 13
Lasten |
---|
Het incidentele participatiebudget wat resteerde in 2018 is bij de Najaarsrapportage 2018 en de Jaarstukken 2018 naar 2019 overgeheveld. Dit is gedaan omdat van een aantal projecten de uitvoering was vertraagd. Dit betreft: |