Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?

Wij hebben een aantal onderscheiden taken op het gebied van het onderwijs. Met onze inzet op terreinen als leerplicht/RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt), onderwijsachterstandenbeleid, een goede aansluiting van de jeugd- op de onderwijszorg en leerlingenvervoer zetten we er op in dat leerlingen een zo optimaal mogelijke schoolcarrière doorlopen die leidt tot een diploma dat aansluit bij hun capaciteiten en interesses. Hiernaast geven wij onder dit beleidsdoel uitvoering aan het peuterwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Een belangrijke voorwaardenscheppende taak die onder dit beleidsdoel wordt uitgevoerd betreft onze wettelijke taak om tijdig te voorzien in passende en adequate onderwijshuisvesting.

Activiteiten

  1. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting
  2. Bevorderen van veilige scholen
  3. Uitvoering plan van aanpak polarisatie
  4. Bevorderen van passend onderwijs
  5. De Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
  6. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid
  7. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
  8. Bieden van onderwijsverbreding

Toelichting

1. Zorg dragen voor onderwijshuisvesting

Wij zorgen voor goede gebouwen waarin goed onderwijs gegeven kan worden en ingespeeld kan worden op nieuwe onderwijsontwikkelingen. Vanaf 2018 werken we aan de uitvoering van het IHP 2.0 (Integraal Huisvesting Plan). In dit IHP gaan we in op relevante ontwikkelingen in onderwijshuisvesting en hebben we verschillende projecten benoemd. Renovaties, nieuwbouw en verduurzaming krijgen hierin gestalte. Het IHP wordt elke twee jaar geactualiseerd om zodoende grip te houden op eventuele wijzigingen in de ontwikkelingen, de wet- en regelgeving en de leerlingenaantallen. Conform wetgeving vindt over onderwijshuisvesting tussen gemeente en schoolbesturen 'op overeenstemming gericht overleg' plaats.
In het IHP hebben we afgesproken dat we samen met de schoolbesturen aan de slag gaan met:

  1. de verkenning van doordecentralisatie
  2. onderzoek naar de mogelijkheid om Total Cost of Ownership (TCO) toe te passen
  3. onderzoek of en hoe we de schuldpositie van de gemeente kunnen verbeteren met gebruikmaking van onderwijshuisvesting
2. Bevorderen van veilige scholen

Het convenant Veiligheid In en Om de School (VIOS) is een samenwerking tussen gemeente, politie, Halt en de scholen uit het voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs. Deze samenwerking betreft maatwerk gericht op schoolgebonden veiligheidsproblematiek en actuele maatschappelijke veiligheidsthema’s. Voor de aanpak van specifieke veiligheidsthema’s is een handelingsprotocol ontwikkeld. Daarnaast wordt jaarlijks in samenspraak bepaald welke thema’s extra aandacht en mogelijk een nieuwe aanpak vereisen. Voor 2020 zijn de volgende thema’s geprioriteerd: fysiek geweld en drugsgebruik onder jongeren, aanpak pesten, online veiligheid waaronder aanpak en preventie van sexting en grooming, aanpak van polarisatie en radicalisering en verkeersveiligheid.

3. Uitvoering plan van aanpak polarisatie

Om polarisatie in de maatschappij en op scholen tegen te gaan is een plan van aanpak polarisatie opgesteld. Deze aanpak zal verder worden uitgewerkt in overleg met scholen, Halt, de politie en andere partners.

4. Bevorderen van passend onderwijs

De samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs zijn er om een samenhangend geheel van voorzieningen en ondersteuning passend onderwijs te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Een goede aansluiting en samenwerking met de jeugdhulp is hierbij belangrijk. De gezamenlijke uitgangspunten, werkwijze en afspraken zijn vastgelegd in het Werkprogramma onderwijs en jeugdhulp. In dit werkprogramma zijn de kinderopvangorganisaties, het primair -, speciaal -, voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs vertegenwoordigd. De rol van de schoolcoach in en rondom de school wordt sterker gepositioneerd om de beweging van zwaar naar licht beter te kunnen maken. Het integrale onderwijscentrum wordt verder ontwikkeld en een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de verkenning om binnen het Altra College Hoofddorp meer vormen van speciaal onderwijs te bieden (onderwijs nabij). Stichting KOOS wordt door de gemeente gefaciliteerd bij de huisvesting van de Samen naar school klas.

De Knipkaart tutoring in het basisonderwijs wordt door de gemeente gefaciliteerd om de aansluiting tussen de VVE-doelgroep en groep 1 en 2 binnen het primair onderwijs te borgen. Kinderen die nog een (grote) taalachterstand hebben krijgen extra les vanuit de VVE.

5. De Lokaal Educatieve Agenda (LEA)

Schoolbesturen van het basis-, speciaal-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs willen samen met de kinderopvanginstellingen en de gemeente hét verschil maken voor kinderen en jongeren in Haarlemmermeer. Talentontwikkeling, welbevinden, diversiteit en kwaliteit van onderwijs en ontwikkeling zijn hierbij de generieke doelen. Er zijn verschillende thema’s gekozen waaraan wordt gewerkt:

  • Taskforce lerarentekort
  • Profileren en leerlingenstromen
  • Huisvesting: Integraal huisvestingsplan 2.0
  • Passend onderwijs
  • Sport, bewegen en gezondheid
  • Internationalisering onderwijs
6. Uitvoeren onderwijsachterstandenbeleid

Met de aanpak taal- en onderwijsachterstanden willen wij bereiken dat iedereen op passend niveau onderwijs kan volgen en zo snel mogelijk de Nederlandse taal beheerst om optimaal onderwijs te genieten.

Wij hebben het budget voor de VVE verhoogd, zodat aan de nieuwe wettelijke eisen kan worden voldaan en er overal in de gemeente opvang en VVE van hoogwaardige kwaliteit geboden kan worden.

De subsidies voor het nieuwkomersonderwijs zijn verhoogd en er is een subsidie beschikbaar voor extra taalonderwijs in het regulier voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs.

7. Aanpakken schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten

Vanuit de leerplicht en RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) functie spannen wij ons in om zo veel mogelijk jongeren hun startkwalificatie te laten behalen en voortijdig schoolverlaten terug te dringen. Wij maken deel uit van de RMC-regio agglomeratie Amsterdam. Wij streven naar een sterke lokale aanpak met een divers aanbod voor de jongeren tot en met 22 jaar die (dreigen) voortijdig schoolverlater te worden. Op preventief vlak zetten wij in op een goede samenwerking met de scholen, verzuimsignalering en verzuimgesprekken in een vroegtijdig stadium. Curatief, om jongeren weer terug naar school of aan het werk te krijgen, zetten wij in op huisbezoeken en trajecten die terugleiden naar school of werk.

In het kader van de aanpak van Jongeren in een Kwetsbare Positie (JIKP) en het monitoren van de Voortijdig Schoolverlaters (VSV) worden alle jongeren die zonder startkwalificatie van school af gaan intensief gemonitord. Eenieder die geen nuttige dagbesteding heeft, wordt regelmatig benaderd en begeleiding aangeboden.

In 2020 zullen de incidentele extra regionale RMC-middelen worden ingezet om het voortijdig schoolverlaten terug te dringen in het Middelbaar Beroepsonderwijs.

8. Bieden van onderwijsverbreding

Op iedere school wordt een passend natuur- en milieueducatie (NME) programma gevolgd. NME vergroot de kennis van natuur en milieu en draagt bij aan een hogere bewustwording op het gebied van duurzaamheid en het bevorderen van een circulaire samenleving in Haarlemmermeer. Middels de Groene kapstok en de subsidie is NME en duurzaamheid belegd bij het Haarlemmermeerse onderwijs.

Tabel 63 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2018

2019

2020

2021

2022

2023

Beleidsdoel B: Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Baten

2.668

4.028

3.301

3.241

3.241

3.241

Lasten

24.014

24.521

23.448

23.732

25.452

26.121

Saldo

-21.346

-20.492

-20.147

-20.491

-22.211

-22.880

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Tabel 64 

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2020

2021

2022

2023

Baten

Activiteiten arbeidsmarkt

-474

-

-

-

Overig

-253

-60

-

0

Totaal Baten

-727

-60

-

0

Lasten

Activiteiten arbeidsmarkt

474

-

-

-

Kameleon Zwanenburg

318

-

-

-

Onderwijsachterstanden

-253

135

-

-

Internationaal onderwijs

250

78

-

-

Gewijzigde verdeling van personeelslasten

209

-

-

-

Kapitaallasten

141

-886

-1.720

-669

Indexering subsidies

-60

-

-

-

Projectleider Multifunctionele Accommodaties

58

-

-

-

Onderwijshuisvesting

-

330

-

-

Overig

-65

59

0

0

Totaal Lasten

1.072

-284

-1.720

-669

Tabel 65 

Baten

In 2019 is incidenteel een subsidie toegekend door het Europees Sociaal Fonds (ESF) met als doel om mensen langer en productief aan het werk te houden en in te zetten op leeftijdsbewust personeelsbeleid (zie ook de lasten).

Lasten

Het in 2019 van het ESF ontvangen subsidie (zie de baten) is in zijn geheel als eenmalige subsidie overgemaakt naar VBZ-KAM (Vereniging Samen Voor Betere Zorg - Kennemerland, Amstelland en Meerlanden) ter bekostiging van dit project.

In het kader van het innovatieprogramma aardgasvrije en frisse basisscholen is er in 2018 voor de Kameleon in Zwanenburg een bijdrage toegewezen via de decembercirculaire gemeentefonds. Omdat besteding in 2018 niet meer mogelijk was, is dit budget overgeheveld naar 2019.

De geraamde budgetten voor onderwijs zijn in 2020 € 253.000 hoger vanwege extra kosten voor de overdracht van het zorgloket en kosten voor de invoering van 16 uur VVE. Vanaf 2021 neemt dit budget structureel af met € 135.000.

In de begroting 2019 is incidenteel een bedrag geraamd voor internationalisering onderwijs. In 2020 staat een bedrag van € 78.000 in de begroting voor het laatste deel van de subsidie voor de internationale basisschool.

Als gevolg van een gewijzigde verdeling van personeelslasten over de beleidsdoelen is sprake van lagere doorbelasting in 2020 op dit beleidsdoel.

Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. Deze investeringen hebben betrekking op onderwijshuisvesting (IHP).

De indexering van de subsidies met 1,5% leidt tot een verhoging van de lasten op dit beleidsdoel.

Voor de beheerproblematiek van de multifunctionele accommodaties is een projectleider aangesteld voor 2019, deze projectleider wordt niet meer ingezet in 2020.

Binnen de onderwijshuisvesting komen structurele lasten te vervallen. Deze betreft vooral de huurlasten welke niet meer betaald hoeven te worden. Dit levert vanaf 2021 een structureel voordeel op. Dit voordeel dient ter gedeeltelijke dekking van de hogere kapitaallasten van onderwijshuisvesting.