Onderdeel A: Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting)
Tabel 69 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderdeel A: Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | Baten | 92.765 | 93.818 | 99.195 | 100.451 | 101.951 | 102.531 |
Lasten | 4.059 | 3.912 | 3.618 | 3.618 | 3.618 | 3.618 | |
Saldo | 88.706 | 89.907 | 95.577 | 96.833 | 98.333 | 98.913 |
Strategische heroriëntatie
Met ingang van 2023 worden de tarieven voor parkeervergunningen en straatparkeren verhoogd. Ook de tarieven voor P&R Hoofddorp worden verhoogd.
Door het beter benutten en reguleren van de beschikbare parkeerruimte zullen er in het stadscentrum van Hoofddorp minder parkeerplaatsen nodig zijn. Er zal beter gebruik gemaakt worden van de parkeergarages, en minder investeringen in gebouwde en maaiveldparkeervoorzieningen plaatsvinden. Door slimme oplossingen en het stimuleren van andere mobiliteitsvormen zoals OV en de (elektrische) fiets zullen we ervoor zorgen dat het centrum haar aantrekkelijkheid niet gaat verliezen. Dit geeft een besparing op de lasten die geraamd zijn in het programma Mobiliteit. Voor de parkeerinkomsten ontstaat een nadeel van € 420.000.
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Toeristenbelasting | 8.950 | - | 1.500 | 1.000 |
Precarioheffing op kabels en leidingen | -6.314 | - | - | - |
Onroerendezaakbelastingen | 1.815 | - | - | - |
Parkeerbelasting | 910 | - | - | - |
Strategische heroriëntatie (parkeerplaatsen) | - | - | - | -420 |
Strategische heroriëntatie (parkeertarieven) | - | 1.256 | - | - |
Overig | 16 | - | - | - |
Totaal Baten | 5.377 | 1.256 | 1.500 | 580 |
Lasten | ||||
Bijdrage Cocensus | 282 | - | - | - |
Overig | 12 | - | - | - |
Totaal Lasten | 294 | - | - | - |
Baten |
---|
Als gevolg van de coronacrisis is de opbrengst uit de toeristenbelasting in 2021 eenmalig verlaagd met € 8,95 miljoen. In de programmabegroting wordt nog geen rekening gehouden met structurele gevolgen in verband met de coronacrisis voor de jaren 2022 en verder. |
Per 2022 vervalt de mogelijkheid tot het heffen van precario op kabels en leidingen. In 2021 is de geraamde opbrengst € 6,3 miljoen. Door het reserveren van de meeropbrengsten uit belastingen als gevolg van niet geraamde areaaluitbreiding, met name bij de OZB en de toeristenbelasting, is € 5,6 miljoen beschikbaar om de wegvallende inkomsten te dekken. Het restant van € 142.000 is gedekt bij de Voorjaarsrapportage 2020. Tevens vervalt in 2022 de extra jaarlijkse opbrengst van € 590.000 die vanaf 2019 incidenteel geraamd was. |
De opbrengst van de onroerendezaakbelastingen is verhoogd met de inflatiecorrectie van 1,5%, conform de uitgangspunten zoals vastgesteld in de Voorjaarsrapportage 2021. Verder is rekening gehouden areaaluitbreiding bij woningen en niet-woningen, die zorgt voor een extra opbrengst. |
Als gevolg van de coronacrisis zijn de inkomsten uit de parkeerbelasting in 2021 met € 0,7 miljoen verlaagd. In de programmabegroting wordt nog geen rekening gehouden met structurele gevolgen in verband met de coronacrisis voor de jaren 2022 en verder. |
Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting. |
Lasten |
De totale bijdrage 2022 aan de gemeenschappelijke regeling Cocensus geeft een voordeel van € 62.000 (zie raadsvoorstel 2020.000787). De totale bijdrage 2022 is geraamd op € 3,9 miljoen en wordt verdeeld over divers programma's. Met name het programma Kwaliteit fysieke omgeving (riool- en afvalstoffenheffing) en het Overzicht algemene dekkingsmiddelen. In 2022 is sprake van een herverdeling van de bijdrage doordat de kosten van de heffing en inning van de precario op kabels en leidingen wegvallen. Door deze herverdeling ontstaat een voordeel bij het Overzicht algemene dekkingsmiddelen. |