Onderdeel A: Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

Tabel 86 Wat mag het kosten?

(Bedragen × € 1.000)

JR2021

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A: Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

Baten

347

50

50

50

50

50

Lasten

25.689

27.367

28.034

27.804

28.215

28.215

Saldo

-25.343

-27.317

-27.984

-27.754

-28.165

-28.165

Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar

Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting
(bedragen × € 1.000; min = nadeel )

2023

2024

2025

2026

Baten

Overig

-

-

-

-

Totaal Baten

-

-

-

-

Lasten

Versterking organisatie

-749

-374

-374

-

Juridische expertise

-200

293

-

-

Aantrekkelijke werkgever

-162

-350

-

-

Onderzoek en evaluatie (drie projecten)

150

255

-

-

VIC, privacy, security en risicomanagement

101

-

-

-

Extra capaciteit coronacrisis

70

-

-

-

Versterking recruitment en HR analytics

-

305

-

-

Overig

123

101

-37

-

Totaal Lasten

-667

230

-411

-

Lasten

Op basis van het coalitieakkoord 2022-2026 is rekening gehouden met budget voor versterking van de organisatie om de huidige en nieuwe ambities waar te kunnen maken.

In de Voorjaarsrapportage 2022 is incidenteel extra budget toegekend voor de uitbreiding van Juridische expertise. Dit om de extra werkzaamheden als gevolg van de Tozo, ombuigingen op het gebied van subsidies en het toenemend aantal projecten in het fysiek domein/schaalsprong te kunnen opvangen. Daarnaast is incidenteel extra inzet vereist voor kwaliteitsverbetering, innovatie en nieuwe wetgeving. In 2022 is het extra budget € 93.000 en in 2023 € 293.000. Vanaf 2023 vervalt het extra budget.

Landelijk is een structureel tekort aan personeel. Om werken bij de gemeente Haarlemmermeer nog aantrekkelijker te maken is het noodzakelijk ons werkgeversmerk verstevigen en te investeren in de werving van nieuw personeel enerzijds en het behoud van onze medewerkers anderzijds. Bij de bepaling van de financiële effecten van het coalitieakkoord 2022-2026 zijn voor dit doel extra middelen geraamd van structureel € 512.000.

In de Voorjaarsrapportage 2022 is budget toegekend voor het uitvoeren van de projecten vervanging van het financieel/ERP systeem, coördinatie aanbevelingen methode Duisenberg en de evaluatie Verbonden partijen. In 2022 gaat het om een bedrag van € 405.000 en in 2023 om € 255.000.

In de Voorjaarsrapportage 2022 is budget toegekend voor de Verbijzondere interne controle (VIC), privacy, security en risicomanagement. Een deel van het budget is incidenteel voor 2022 beschikbaar gesteld.

Voor de ondersteuning van de burgemeester, stuurgroep en taskforce en ondersteuning voor de regio in verband met de coronacrisis is in 2022 extra capaciteit nodig. In 2023 vervalt dit extra budget.

Ter bevordering van de ambitie om een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn, is bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2022 voor de jaren 2022 en 2023 incidenteel budget toegekend voor Versterking recruitment en HR analytics.