Beleidsdoel D: Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Cultuur zorgt voor levendigheid en leefbaarheid, voor samenhang, identiteit en zingeving. Cultuur is ook van groot economisch belang. Het zorgt voor een aantrekkelijke omgeving om in te wonen en te werken. Wij voeren een divers cultureel programma uit dat aansluit bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers. In 'Cultuur in 2025, Evaluatie en actualisatie cultuurbeleid 2021-2024' hebben we zeven accenten benoemd tot en met 2024:
cultuur brengen we samen; samenwerking en integratie tussen de culturele instellingen en programmalijnen stimuleren, versterking van de culturele infrastructuur;
cultuur dichterbij; spreiding van het cultuuraanbod over de kernen;
cultuur in beeld; profilering en zichtbaarheid van kunst en cultuur;
landschap als drager van cultuur; identiteit van Haarlemmermeer;
cultuur vernieuwt; ruimte maken voor nieuwe kunstvormen, partijen en makers;
cultuur online; groei en potentie van digitale mogelijkheden behouden en meer inzetten;
cultuur faciliteert en regisseert; optimalisering regierol en gemeentelijke processen. Wij regisseren en stimuleren cultureel ondernemerschap.
De activiteiten van onze culturele instellingen vormen een belangrijk onderdeel van de algemene voorzieningen in de sociale basisinfrastructuur. In deze basisinfrastructuur worden verbindingen gelegd tussen cultuur, zorg, welzijn en sport waardoor een samenhangend aanbod ontstaat.
Activiteiten
Implementeren van de actualisatie van het cultuurbeleid 2021-2024
Stimuleren cultureel ondernemerschap
Uitvoering Programma Beeldende Kunst en Vormgeving
Implementatie uitvoeringsprogramma conform de visie 'Erfgoed omarmen en beleven 2020-2030'
Toelichting
1. Implementeren van de actualisatie van het cultuurbeleid 2021-2024
De cultuurnota 'Ruimte voor Cultuur, kansen en ondernemerschap' is het visiedocument met kaders tot 2030. C. (voorheen Het Cultuurgebouw) staat centraal in het culturele netwerk en vormt een laagdrempelig toegangspunt voor allerlei activiteiten. Wij willen een actieve inzet op de zeven accenten, waarbij we prioriteren. Herstel van en innovatie binnen de culturele sector is van groot belang. Er is samen met C. een uitvoeringsprogramma opgesteld. Voor 2024 leggen wij de focus op spreiding van het cultuuraanbod over de kernen.
2. Stimuleren cultureel ondernemerschap
Uit de evaluatie van het cultuurbeleid is gebleken dat instellingen het moeilijk vinden om invulling te geven aan cultureel ondernemerschap. Zo noemden instellingen het gevaar om minder subsidie te ontvangen bij het genereren van derde geldstromen. Daarnaast heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat commerciële inkomstenbronnen nauwelijks beschikbaar waren. Ook donaties bleven achter. Wij zetten in op het stimuleren van kennisuitwisseling over dit onderwerp binnen het netwerk van culturele instellingen.
3. Beeldende kunst in de openbare ruimte
Een evenwichtige spreiding van het aanbod van beeldende kunst in de openbare ruimte en goede conservering van de bestaande beeldende kunst in de openbare ruimte vinden we belangrijk. We zetten in op nieuwe beeldende kunst. Daarnaast willen we de zichtbaarheid (online en offline) van de bestaande beeldende kunst in de openbare ruimte vergroten, bijvoorbeeld door deze op een digitale kaart toegankelijk te maken en fiets- en wandelroutes langs kunst en monumenten aan te bieden.
4. Implementatie uitvoeringsprogramma conform de visie 'Erfgoed omarmen en beleven 2020-2030'
In onze Erfgoedvisie benoemen we drie speerpunten: inspireren, in stand houden en ontwikkelen. In 2024 werken we aan deze drie doelen.
Inspireren: we maken ons erfgoed toegankelijk door middel van subsidies aan erfgoedinstellingen en projecten zoals bijvoorbeeld de Verhalenpalen of Open Monumentenweekend.
In stand houden: onze subsidie voor instandhouding van monumenten zorgt ervoor dat eigenaren hun erfgoed kunnen onderhouden. Ook in 2024 wijzen we nieuwe monumenten aan om cultuurhistorisch waardevolle panden te behouden.
Ontwikkelen: we onderzoeken mogelijkheden om het verduurzamen van monumenten te bevorderen, en zijn actief betrokken bij herbestemmingstrajecten.
Tabel 32 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel D: Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden. | Baten | 6.806 | 5.097 | 5.076 | 5.076 | 5.074 | 5.014 |
Lasten | 23.947 | 26.909 | 27.010 | 25.764 | 25.661 | 25.457 | |
Saldo | -17.141 | -21.812 | -21.934 | -20.688 | -20.588 | -20.444 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Indexatie huren | 434 | - | - | - |
2. Impuls jongerencultuur | -285 | - | - | - |
3. Informatiepunt digitale overheid | -153 | - | - | - |
Overig | -17 | - | -2 | -60 |
Totaal Baten | -21 | - | -2 | -60 |
Lasten | ||||
1. Indexering subsidies | -2.295 | 40 | - | - |
2. Eenmalige tegemoetkoming van grote subsidieontvang | 1.690 | - | - | - |
3. Budgetoverheveling | 420 | - | - | - |
4. Strategische heroriëntatie | -373 | 1.057 | - | 132 |
5. Spuk impuls jongerencultuur | 285 | - | - | - |
6. Informatiepunt digitale overheid | 153 | - | - | - |
Overig | 19 | 150 | 102 | 72 |
Totaal Lasten | -101 | 1.247 | 102 | 204 |
Baten |
---|
1. De indexering van de huuropbrengsten levert een structureel voordeel op. |
2. In 2023 was een specifieke uitkering van het Rijk in de begroting opgenomen ter dekking van de lasten van cultuurparticipatie door jongeren. |
3. In 2023 was een specifieke uitkering van het Rijk in de begroting opgenomen ter dekking van de lasten van de realisatie of instandhouding van de informatiepunten digitale overheid. |
Lasten |
1. De indexering van de subsidies met 13,7% leidt tot een verhoging van de lasten op dit beleidsdoel. |
2. Grote subsidieontvangers hebben in 2023 een eenmalige compensatie ontvangen voor het verschil tussen het consumenten prijsindexcijfer (cpi) en de stijging van de loonkosten sinds 2019. |
3. Vanwege de budgetoverheveling bij de Najaarsrapportage 2022 en Jaarstukken 2022 zijn er in 2023 extra middelen beschikbaar voor het compenseren van de gevolgen van de coronacrisis in de culturele infrastructuur en lokaal cultuuraanbod. Bij de Voorjaarsrapportage 2023 is deze coronacompensatie verbreed met het compenseren van de fors gestegen energiekosten. |
4. Voor een toelichting op de strategische heroriëntatie (ombuigingen) wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële recapitulatie strategische heroriëntatie in de Financiële begroting. |
5. Zie voor een toelichting op de lagere lasten impuls jongrencultuur in 2024 de toelichting opgenomen bij de baten. |
6. Zie voor een toelichting op de lagere lasten informatiepunt digitale overheid in 2024 de toelichting opgenomen bij de baten. |