Civieltechnische kunstwerken

Civieltechnische kunstwerken omvatten veel verschillende soorten constructies, waaronder bruggen, tunnels, viaducten, damwanden en steigers. Het doel van ons onderhoudsbeleid voor deze kunstwerken is niet alleen om ze schoon, heel en veilig te houden, maar ook om ervoor te zorgen dat ze functioneel blijven. De manier waarop we deze kunstwerken onderhouden, is vastgelegd in het beheerplan Kunstwerken 2024 - 2028.

Van 494 bruggen en tunnels, neemt de leeftijd toe en wordt het gebruik over het algemeen intensiever. Bij het herzien van het beheerplan Kunstwerken is vastgesteld dat er steeds meer herstelonderhoud nodig is om de kunstwerken veilig en bruikbaar te houden. Bovendien is het beheer van contracten complexer en intensiever geworden, wat resulteert in hogere kosten.

Het beheerplan geeft op korte en middellange termijn aan welke onderhouds- en vervangingsmaatregelen nodig zijn om onze civieltechnische kunstwerken in goede staat te houden. Kleine en grote onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een strategie gericht op het verlengen van de levensduur. Door het gebruik van duurzame materialen streven wij naar een langere levensduur voor onze kunstwerken. Vervanging van een kunstwerk wordt alleen overwogen als groot onderhoud niet langer volstaat. Voor klein onderhoud hebben we een flexibel contract waarbij we alleen uitvoeren wat echt nodig is. Momenteel loopt de voorbereiding voor een nieuw contract, dat eind 2024 wordt afgerond.

De komende jaren zullen we ons beheersysteem voor civieltechnische kunstwerken verder ontwikkelen, zodat we de principes van assetmanagement beter kunnen toepassen. Dit omvat het gericht inzetten van middelen op basis van risicoanalyse en het toepassen van principes zoals levenscycluskosten, risicoanalyse, prestatiesturing en functioneel beheer. We leggen ook de nadruk op regelmatige inspecties van al onze civiele kunstwerken.

Over het algemeen zijn de kunstwerken beoordeeld als in goede staat, met af en toe wat achterstallig onderhoud. Bij kunstwerken waar achterstallig onderhoud is vastgesteld, is periodiek onderhoud niet voldoende om ze weer in optimale conditie te krijgen. In deze gevallen ligt onze focus op minimaal behoud, functionaliteit en het voorkomen van verlies aan kapitaal, totdat de kunstwerken kunnen worden vernieuwd vanuit de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR). Daarbij proberen wij de levensduur verder te optimaliseren door gebruik te maken van duurzame materialen.

De uitvoering van de vernieuwing of vervanging van kunstwerken opgenomen in Tabel 115 waarvan de voorbereiding al is gestart zal naar verwachting worden afgerond in 2025.

Tabel 115

Kunstwerk

straat

Kern

Duikerbruggen

Groeneweg

Halfweg

Kademuur

Polanenkade/Prins Hendrikkade

Halfweg

Steiger

Allegonda-hoeve

Hoofddorp

Damwand

Bollenlaan

Hoofddorp

Taludbekleding

Grote Belt

Hoofddorp

Fiets-/voetgangersbrug

Navona

Hoofddorp

Fiets-/voetgangersbrug

Habanera

Nieuw-Vennep

Fiets-/voetgangersbrug

Venneperweg

Nieuw-Vennep

Kademuur

Douglassingel

Schiphol-Rijk

Beweegbare brug

Weteringweg

Weteringbrug

Aanpak betonrot beweegbare brug

Dennenlaan

Zwanenburg

Daarnaast ronden we in 2025 de voorbereiding af en starten we met de uitvoering van de vernieuwing dan wel de vervanging van het volgende kunstwerk:

Tabel 116

Kunstwerk

Straat

Kern

Fiets-/voetgangersbrug

Liniepad

Vijfhuizen

Tot slot starten we in 2025 met de voorbereiding en de uitvoering van de vernieuwing dan wel vervanging van diverse civieltechnische kunstwerken, waaronder verkeersbruggen in Nieuw-Vennep, Rijsenhout en Hoofddorp en diverse fiets-/voetgangersbruggen in Hoofddorp en Lijnden.