Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij daarvoor doen?
Door een adequaat en duurzaam beheer van grond-, hemel- en afvalwater in de openbare ruimte beschermen wij de volksgezondheid, de leefomgeving en het milieu. Hiervoor streven wij naar een robuust, duurzaam en klimaatbestendig watersysteem, met een goede waterkwaliteit. Door onze ambities voor klimaatbestendigheid te verankeren in het Klimaatadaptatiebeleid Haarlemmermeer (2022.0000040) voldoen wij aan het landelijke Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Het Rijk heeft als ambitie om Nederland in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. Hieraan ten grondslag ligt de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie (2015) waarin Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen samen deze ambitie hebben vastgelegd. De gemeentelijk specifieke uitwerking van deze ambitie hebben wij geborgd in het Programma riolering en stedelijk water (PRSW). Hierin hebben wij tevens de uitgangspunten van het klimaatadaptatiebeleid geintegreerd. Daarnaast streven wij naar een duurzaam, goed beheerbaar afvalwaterstelsel, waarbij wordt voorkomen dat verontreinigd afvalwater in de bodem of in het oppervlaktewater terechtkomt. Door sloten, tochten en vaarten (watergangen) goed te onderhouden, houden wij de waterkwaliteit en waterkwantiteit op voldoende niveau. In de paragraaf Lokale heffingen is een berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing opgenomen.
Tabel 61
Omschrijving | Eenheid | Indicator | Bron | Metingen | Streefwaarden/prognose | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Aantal meldingen van riooloverlast | Aantal | Lokaal | Meldingen Openbare Buitenruimte | 1.607 | 1.617 | 1.844 | 1.454 | 1.9751 | <2.000 | <2.000 | <2.000 | <2.000 |
- Door meer categorieën meldingen bij de meting te betrekken is het aantal meldingen riooloverlast hoger dan voorheen.
Activiteiten
De aanleg en het onderhoud van drainage en de monitoring van grondwater ter verbetering van het grondwaterbeheer
Het klimaatbestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water
Het duurzaam beheren en onderhouden van afvalwaterstelsels en oppervlaktewater (kolken, riolering, gemalen en infiltratievoorzieningen)
Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodembeheer
Toelichting
1. De aanleg en het onderhoud van drainage en de monitoring van grondwater ter verbetering van het grondwaterbeheer
Om nadelige gevolgen van de grondwaterstand en wateroverlast, veroorzaakt door hemelwater of een structureel te hoog grondwaterpeil, zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken zetten wij de voorbereiding voort van de aanleg van drainage in de wijk Welgelegen in Nieuw-Vennep. Tevens bereiden wij de aanleg van drainage voor in de Zichtweg in Nieuw-Vennep, waar de bodem gesaneerd wordt en de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. De informatie uit het gemeentebrede grondwatermeetnet, waarmee wij in stedelijk gebied de grondwaterstand monitoren, is beschikbaar voor alle inwoners en gebruikers in de gemeente (op te vragen via ). Daarnaast onderzoeken wij het grondwatersysteem met als doel betere eisen te kunnen stellen aan het ontwerp van drainage- en infiltratievoorzieningen en het beheer hiervan te verbeteren. Dit zal tevens tot betere inzichten leiden die wij kunnen gebruiken om kaders voor de inrichting van gebieden op te stellen. Ook kunnen wij deze inzichten benutten voor het maken van een grondwatermodel dat wij gebruiken voor het maken van berekeningen, het doen van toetsen en het maken van toekomstscenario’s.
2. Het klimaatbestendig maken van de leefomgeving voor wat betreft water
Wij willen de bestaande openbare ruimte gefaseerd klimaatbestendig inrichten (tegen wateroverlast, hitte en droogte) in een gebiedsgerichte aanpak, waarbij de hele leefomgeving wordt verbeterd. Hiermee willen wij zoveel mogelijk voldoen aan de landelijke ambitie dat Nederland in 2050 klimaatbestendig is ingericht. Dit betekent zowel ondergrondse als bovengrondse aanpassingen van de openbare ruimte, waaronder de riolering. De oudste riolering wordt als eerste vervangen door een gescheiden stelsel. De nodige maatregelen op maaiveldniveau om de zwaardere buien op te kunnen vangen worden eveneens meegenomen in de gebiedsgerichte aanpak. Wij vervolgen de voorbereiding van deze aanpak in delen van Zwanenburg en Rijsenhout. Wij berekenen de benodigde capaciteit voor de situatie in de toekomst voor wat betreft riolering en hemelwatersystemen, het grondwatersysteem en het oppervlaktewater. Ook bij nieuwbouw richten wij het openbaar gebied zoveel mogelijk klimaatbestendig in. Wij stemmen onze maatregelen af met het hoogheemraadschap.
3. Het duurzaam beheren en onderhouden van afvalwaterstelsels en oppervlaktewater (kolken, riolering, gemalen en infiltratievoorzieningen)
Door de afvalwaterstelsels en het oppervlaktewater te beheren zorgen wij voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen ons grondgebied. De basis hiervoor is het PRSW 2024-2028. De gebiedsgerichte aanpak voor klimaatadaptatie is hier een onderdeel van. Wij werken daarnaast in regionaal verband samen om de kwaliteit van de waterketen te verbeteren. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van riolering.
4. Het duurzaam beheren van de watergangen en waterbodembeheer
Wij voeren het dagelijks onderhoud van de watergangen buiten de bebouwde kom uit op basis van de legger en de waterschapsverordening van het hoogheemraadschap van Rijnland. Wij combineren het onderhoud van gemeentelijke sloten en vaarten met onderhoud door het hoogheemraadschap van Rijnland om kosten te besparen. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gaan wij nader in op het onderhoud en de vervanging van beschoeiing, duikers en stuwen.
Tabel 62 Wat mag het kosten?
(Bedragen × € 1.000) | JR2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel C: Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater. | Baten | 10.786 | 14.581 | 16.138 | 16.831 | 16.778 | 16.537 |
Lasten | 7.935 | 11.847 | 12.306 | 13.008 | 12.972 | 12.755 | |
Saldo | 2.851 | 2.734 | 3.832 | 3.823 | 3.806 | 3.782 |
Toelichting op de verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar
Verschillen ten opzichte van de gewijzigde begroting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Rioolheffing | 1.722 | 1.168 | 1.268 | - |
2. Voorziening tariefegalisatie rioolheffing | -165 | -475 | -1.320 | -241 |
Overig | 0 | - | -1 | -0 |
Totaal Baten | 1.557 | 693 | -53 | -241 |
Lasten | ||||
1. Kapitaallasten | -320 | -581 | -89 | 32 |
2. Uitbreiding fte's PRSW | -219 | -121 | - | - |
Overig | 80 | 0 | 126 | 185 |
Totaal Lasten | -459 | -702 | 37 | 217 |
Baten |
---|
1. De opbrengst van de rioolheffing stijgt als gevolg van de verhoging van de tarieven met 13,8% conform de uitgangspunten van het PRSW. Tevens neemt het aantal woningen toe. |
2. De mutatie op de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing wordt bepaald door het verschil te berekenen tussen de baten en de lasten. Waarbij bij de hoogte van de lasten rekening wordt gehouden met de compensabele BTW (BCF) en de toerekenbare kosten van overhead. Door het verschil tussen de baten en de lasten te muteren op de voorziening, wordt de rioleringstaak kostendekkend geraamd. Zie ook de toelichting in de paragraaf Lokale heffingen. |
Lasten |
1. Als gevolg van wijzigingen in de investeringen is sprake van een mutatie op de kapitaallasten op dit beleidsdoel. Deze investeringen zijn gerelateerd aan de investering met betrekking tot het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en het Programma riolering en stedelijk water (PRSW). |
2. Bij de vaststelling van het PRSW 2024-2028 gemeente Haarlemmermeer (8414039) op 21 december 2023 heeft de raad besloten budget voor extra fte’s toe te kennen om het programma te realiseren. Het aantal fte's groeit gefaseerd tot en met 2026. |