Vervoerregio Amsterdam
Tabel 118
Algemene informatie | De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten in de regio Amsterdam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en gestart per 1 januari 2017. Het Rijk heeft de regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag bij uitzondering de wettelijke status van “vervoerregio” gegeven met behoud van de wettelijke bevoegdheden en middelen (BDU). De belangrijkste taken van de Vervoerregio Amsterdam liggen op het gebied van (regionaal) verkeer en vervoer. De vijftien gemeenten zetten zich onder andere in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. In de samenwerking binnen de vervoerregio spelen deelregio’s een belangrijke rol. Wij maken deel uit van de regio Amstelland-de Meerlanden. | ||||
Programma | Mobiliteit | ||||
Beleidsdoelen | A. Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. B. De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | ||||
Eigenaarsrol | Portefeuillehouder Verkeer en vervoer | ||||
Opdrachtgeversrol | - | ||||
Bestuurlijk belang | Lidmaatschap Dagelijks Bestuur en deelname aan Regioraad. Het aantal leden in de Regioraad voor de gemeente staat in verhouding tot het inwoneraantal van de gemeente. | ||||
Aandelenbelang | De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van de Regioraad heeft één stem. | ||||
Financieel belang | Deelnemende gemeenten waarborgen de betaling van rente en aflossing van geldleningen aangegaan door de vervoerregio voor de uitvoering van haar taak. Dit in verhouding tot het inwoneraantal van de deelnemende gemeente. | ||||
Jaar | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Geraamde bijdrage | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | |
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2019 | 31-12-2020 | ||
Eigen vermogen | € 1.642.573 | € 1.159.794 | |||
Vreemd vermogen | € 270.801.530 | € 255.499.122 | |||
Solvabiliteit ultimo 2020 | 0,45 % | ||||
Begroot resultaat 2021 | € 0 |
Financiële gegevens
De vervoerregio wordt sinds 1 januari 2017 direct bekostigd uit de brede doeluitkering (BDU) van het Rijk. Ondanks de coronacrisis is een groot deel van de doelstellingen toch behaald en kon de vervoerregio met vervoerders en een (extra) financiële bijdrage van het Rijk het openbaar vervoer in stand houden. Van een deel van de projecten die gestart zijn in 2020 maar waarvan de afronding in latere jaren plaatsvindt is een bedrag van € 69 miljoen gereserveerd en doorgeschoven. Deze gereserveerde middelen zullen de komende jaren worden aangewend.
Eventuele risico’s
Er is nog geen materieel risico te bepalen.