Cocensus
Tabel 132
Algemene informatie | Cocensus is een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Deze is opgericht op 1 januari 2007 door de gemeenten Haarlemmermeer en Haarlem. In de loop van de jaren hebben de gemeenten Hillegom, Beverwijk, Oostzaan, Wormerland, Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen, Den Helder, Uitgeest, Castricum en Heiloo zich aangesloten bij de Gemeenschappelijke Regeling. | ||||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Beleidsdoel | A. Belastingen (OZB), parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting. | ||||
Programma | Kwaliteit fysieke omgeving | ||||
Beleidsdoel | B. Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik. | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Eigenaarsrol | Portefeuillehouder Financiën | ||||
Opdrachtgeversrol | Portefeuillehouder Financiën | ||||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur kent vanuit iedere gemeente één lid vanuit het college van burgemeester en wethouders. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en drie leden aangewezen vanuit de leden van het algemeen bestuur. De portefeuillehouder Financiën neemt zitting in het AB en DB als vice voorzitter. | ||||
Aandelenbelang | De GR heeft geen aandelen. Van de 24 stemmen heeft Haarlemmermeer vijf stemmen (20,8%) | ||||
Financieel belang | In 2023 is de bijdrage van de gemeente Haarlemmermeer € 3.948.000. Dit is 26,6% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 14.841.000. | ||||
Jaar | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Geraamde bijdrage | € 3.948.000 | € 3.948.000 | € 3.948.000 | € 3.948.000 | |
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2020 | 31-12-2021 | ||
Eigen vermogen | € 250.000 | € 250.000 | |||
Vreemd vermogen | € 13.664.028 | € 12.810.000 | |||
Solvabiliteit ultimo 2021 | 4,81% | ||||
Begroot resultaat 2022 | € 0 |
Financiële gegevens
De exploitatie van Cocensus over 2021 sluit af met een overschot van € 572.400. Per saldo is het overschot veroorzaakt door lager uitvallende personeelslasten vanwege niet vervulde vacatureruimte en door hogere opbrengsten van extra werkzaamheden die verricht zijn voor een aantal gemeenten.
Eventuele risico’s
Er is wederom een forse toename te zien van het aantal bezwaren dat is ingediend door de zogenaamde No Cure No Pay bureaus (NCNP). Dit levert voor de te vergoeden proceskosten een mogelijk financieel risico op.